W Sejmie o sprawach SKP.

lis 26, 2024 | Aktualności, Działania | 0 komentarzy

Szanowni Państwo
W dniu 22 listopada 2024 roku, w drugim dniu 22 Posiedzenia Sejmu, w 9 pkt. Porządku Obrad pytanie w sprawach bieżących, w imieniu grupy Posłów Nowej Lewicy pytanie dotyczące spraw SKP zadał Poseł Tadeusz Tomaszewski. Poniżej przytaczam treść pytania oraz materiał audio / video.

Poseł Tadeusz Tomaszewski:

„Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Obowiązkowe badania techniczne pojazdów są ważnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Jest niezwykle ważne, aby wszystkie pojazdy poruszające się po polskich drogach były poddane rzetelnym i aktualnym badaniom technicznym. Wymaga to wyważenia ceny przedmiotowych badań, tak aby z jednej strony były przystępne cenowo dla kierowców, a z drugiej strony opłacalne dla przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów. 20 lat temu, dokładnie w 2004 r., została ustalona opłata za badanie techniczne pojazdu. W tym okresie inflacja liczona narastająco przekroczyła 80%, a wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, które odzwierciedla sytuację gospodarczą, wzrosła w tym czasie o 421%. Wobec powyższego wielu przedsiębiorców… W tym roku – mamy informację z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów – tylko w I półroczu tego roku ubyło 118 stacji kontroli pojazdów. Co najmniej 10% właścicieli planuje zakończyć tę działalność, a kolejne 20% to rozważa.

Posiadacze pojazdów mają świadomość, że cena badania technicznego pojazdu ustalona na kwotę 98 zł z VAT nie jest obecnie adekwatna do realnej wartości zapewnienia im bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Dlatego też chciałbym uprzejmie prosić o zainteresowanie powyższą tematyką ministra właściwego, który wydaje rozporządzenie, i zapytać, czy w resorcie trwają prace nad zmianą tego rozporządzenia określającego stawki za badania (Dzwonek) techniczne pojazdów. Dziękuję.”

Odpowiedzi na zadane pytanie Posła Tadeusza Tomaszewskiego udzielił Wiceminister Infrastruktury Stanisław Bukowiec. Jej treść poniżej oraz w formie audio / video.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec:

„Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Odpowiadając na pytanie pana posła Tadeusza Tomaszewskiego, uprzejmie wyjaśniam, że aktualnie obowiązujący w Polsce system przeprowadzania badań technicznych pojazdów wynika z przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, natomiast ramy prawne wynikające z prawa Unii Europejskiej stanowi dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE. Dyrektywa ta powinna zostać wdrożona do prawa polskiego do dnia 20 maja 2017 r., natomiast stosowana powinna być od dnia 20 maja 2018 r. Podkreślenia wymaga, że dyrektywa 2014/45/UE, tak jak poprzednia dyrektywa, z 2009 r., określa minimalne wymagania niezbędne do wprowadzenia w zakresie badań technicznych pojazdów przez poszczególne państwa członkowskie Unii, tworząc ramy dla ustanowienia prawidłowego i sprawnego systemu funkcjonowania badań technicznych pojazdów. W Ministerstwie Infrastruktury dwukrotnie, tj. w latach 2015-2018 oraz w latach 2020-2023, podejmowano prace nad implementacją wskazanej dyrektywy do krajowego porządku prawnego. Działania te nie zakończyły się jednak sukcesem z uwagi m.in. na dyskontynuację prac parlamentarnych oraz brak poparcia dla projektu środowiska zrzeszającego przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów.

Uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności polskiego prawa z prawem unijnym, ale w szczególności kierując się względami bezpieczeństwa ruchu drogowego, w Ministerstwie Infrastruktury trwają intensywne prace nad przygotowaniem kolejnego projektu ustawy wdrażającej dyrektywę 2014/45 oraz wniosku o wpis do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Wniosek ten powinien zostać opracowany i złożony w najbliższym czasie.

Minister infrastruktury jest bowiem przekonany, że badania techniczne pojazdów stanowią część szerszego systemu mającego zapewnić, aby pojazdy były utrzymywane w bezpiecznym stanie w trakcie ich użytkowania. Pojazdy z niesprawnymi układami technicznymi mają wpływ na bezpieczeństwo na drodze i mogą przyczyniać się do wypadków na drogach, powodując obrażenia lub śmierć ofiar. Wczesne wykrycie usterki mającej wpływ na zdatność do ruchu drogowego pojazdu przyczynia się niewątpliwie do usunięcia tej usterki, a tym samym do zapobiegania wypadkom.

Przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez: uszczelnienie systemu badań technicznych, stworzenie spójnego nadzoru nad prawidłowością przeprowadzenia badań technicznych pojazdów oraz znaczące podwyższenie poziomu jakości wykonywanych badań technicznych, co skutkować będzie wyeliminowaniem z ruchu drogowego pojazdów w złym stanie technicznym.

Projekt zakłada nowy system szkolenia diagnostów, dzięki któremu będą oni mogli cyklicznie podnosić kompetencje i kwalifikacje zawodowe, tak aby sprostać wyzwaniom wynikającym z nieustannego postępu technologicznego. Ponadto wychodząc naprzeciw postulatom branży, projekt zakłada systemową zmianę założeń w zakresie ustalania stawki opłaty za przeprowadzenie badania technicznego poprzez powiązanie wskazanej opłaty z obiektywnym, niezależnym od systemu badań technicznych wskaźnikiem, tak aby zapewnić cykliczną waloryzację tych opłat. Rozwiązanie to umożliwi uwzględnienie przy ustalaniu stawki opłaty dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej w kraju. Należy również pamiętać, że zgodnie z motywem zawartym w preambule dyrektywy Unii Europejskiej 2014/45, cytuję: badania stanu technicznego w cyklu życia pojazdów powinny być stosunkowo proste, szybkie i niedrogie, a jednocześnie skuteczne w zakresie osiągania celów niniejszej dyrektywy. Ponadto projekt będzie zawierał regulacje pozwalające w bardziej elastyczny sposób zaplanować przeprowadzenie badania technicznego.

Reasumując, pragnę zapewnić, że minister infrastruktury dostrzega potrzebę zmiany systemu badań technicznych pojazdów, pozostając w dialogu z organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów. Niewątpliwie utrzymywanie wysokości opłat na niezmiennym od 20 lat poziomie nie odpowiada potrzebom zmieniającego się otoczenia gospodarczego przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, w tym ponoszonych kosztów na wzrastające wynagrodzenia pracownicze. Dlatego także w tym zakresie minister infrastruktury zaproponuje zmiany przepisów prawa, kierując się jednocześnie celem nadrzędnym, tj. bezpieczeństwem ruchu drogowego poprzez wzmocnienie systemu nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów, podniesienie jakości badań technicznych oraz zapewnienie odpowiednich kwalifikacji i przygotowania zawodowego diagnostów. Dziękuję bardzo.”

W wrześniu br. ale też wielokrotnie wcześniej skierowaliśmy do Ministra Infrastruktury pismo w sprawie pilnej nowelizacji rozporządzenia w sprawie opłat za badania techniczne pojazdów prosząc i sugerując aby w pierwszej kolejności dokonać nowelizacji rozporządzenia MI, a w dalszej kolejności zająć się zmianami ustawowymi.
Niestety Ministerstwo Infrastruktury ustami wiceministra Bukowca proponuje odwrotną kolejność mimo iż nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym nie ma nawet w planie prac legislacyjnych. Wszystko zmierza do opóźnienia prac legislacyjnych i odłożenia nowelizacji przepisów o opłatach za badania techniczne pojazdów, a tym samym do upadłości kolejnych Przedsiębiorców SKP. Sprawa ma podobnie jak za rządów PiS także drugie dno, ale o tym przy innej okazji. Czeka nas więc kolejna batalia.
Źródło: Sejm.gov.pl; informacja własna.