Szanowni Państwo Posłowie
W dniu 9 sierpnia 2022 roku Prezes Rady Ministrów skierował do Marszałka Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw – druk sejmowy nr 2540, mający implementować do polskiego porządku prawnego przepisy Dyrektywy 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep. Jest to ten sam projekt, który w grudniu 2018 roku został wycofany z prac Sejmowych na wniosek Prezesa PiS – Pana Jarosława Kaczyńskiego.
Dyrektywa ta wymaga, aby w prawie krajowym Rzeczypospolitej Polskiej znalazły się następujące kwestie:
- Wprowadzenie kilkutygodniowego marginesu elastyczności w ramach, którego przeprowadzane mają być okresowe badania zdatności do ruchu drogowego – pkt. 20 preambuły Dyrektywy.
- Wprowadzenie obowiązkowego szkolenia przypominającego lub egzaminu w celu uaktualniania poziomu kwalifikacji i kompetencji personelu diagnostycznego – pkt. 33 preambuły Dyrektywy.
- Zatwierdzenie ośrodków szkolenia diagnostów, które będą uprawnione do wystawiania świadectwa diagnostom, spełniającym minimalne wymogi w zakresie kompetencji i wyszkolenia – art. 13, ust. 2 Dyrektywy.
- Uaktualnienie definicji pojazdu historycznego (zabytkowego) – art. 3, pkt. 7 Dyrektywy.
- Uzupełnienie przepisów o Krajowym Punkcie Kontaktowym w kwestii badań technicznych (art. 15, ust. 1 Dyrektywy).
Wprowadzenie regulacji w powyższym zakresie w pełni wyczerpuje obowiązek implementacji Dyrektywy 2014/45/UE do polskiego systemu prawnego.
Tymczasem projektodawcy w znacznym stopniu naruszyli zasadę (UE+0) proponując dodatkowe regulacje o charakterze reformującym, których nie wymagają przepisy Dyrektywy 2014/45/UE, a które naruszają m.in. zapisy ustawy Prawo Przedsiębiorców, w szczególności art. 67, pkt. 4, który wskazuje, aby:
„4) implementując prawo Unii Europejskiej i prawo międzynarodowe, dążyć do nakładania wyłącznie obowiązków administracyjnych niezbędnych do osiągnięcia celów implementowanych przepisów.”
Powyższy przepis ustawowy został naruszony poprzez szereg dodatkowych, proponowanych regulacji, jak:
- dualizm w nadzorze nad stacjami kontroli pojazdów (teraz Starosta, po zmianie Starosta + TDT),
- system kontrolnych badań technicznych – wyników kwestionowanych przez posiadaczy pojazdów,
- system karnych, dodatkowych opłat za badania techniczne pojazdów wykonywane po terminie,
- system dodatkowego dokumentowania obecności pojazdu na badaniu technicznym (foto drogomierza),
- sankcje karne dla przedsiębiorców i personelu diagnostycznego związane z działalnością SKP.
Dyrektywa 2014/45/UE nie wymaga takich regulacji. To zbędne koszty budżetowe – około 250 mln zł.
Tymczasem Ministerstwo Infrastruktury od niemal 18 lat nie dokonało żadnych zmian w rozporządzeniu regulującym wysokość urzędowych opłat za badania techniczne pojazdów. Blisko 6 tysiącom Przedsiębiorców SKP grozi upadłość z powodu drastycznych kosztów oraz wysokiej inflacji a tysiącom pracowników obsługi diagnostycznej utrata miejsc pracy!
Prosimy Państwa Posłów o refleksję i odrzucenie zbędnych i kosztownych regulacji!
Z wyrazami szacunku
Prezes Zarządu
Kazimierz Zbylut
Źródło: informacja własna.